Messuille osallistuminen on aina taloudellinen ponnistus, joka saattaa tuntua kovasti varsinkin pienempien yritysten budjeteissa. Naapuriosastot saattavat olla suuria ja mahtavia ja kilpailu niiden rinnalla tuntuu mahdottomalta.
Onnistuneet messut eivät kuitenkaan vaadi kymmenien tuhansien eurojen budjettia. Vastaavasti taas sadan tuhannen euron budjetti ei myöskään takaa sitä, että messut olisivat automaattisesti menestyksekkäät.
Pienikin voi olla suurta, kunhan asiat tehdään kunnolla alusta loppuun ja pidetään mielessä, minkä vuoksi messuille mennään.
Puhutaan kävijäkokemuksesta, joka muodostuu mm. vieraista huolehtimisesta, tarjoiluista, vieraiden aktivoimisesta, asiakaslahjoista sekä muista yksityiskohdista. Näiden toteutumisessa avainasemassa ovat yrityksen edustajat. Kun kokonaisuus on kunnossa, sekä vieraat että oma henkilökunta viihtyvät osastolla, parhaassa tapauksessa messuja muistellaan lämmöllä vielä pitkän ajan jälkeen.
Messutekemisen lähtökohtana on luonnollisesti yrityksen tavoitteet. Sen lisäksi kävijäkokemusta suunniteltaessa on tärkeää ottaa huomioon minkä tyyppisiä vieraita osastolle tavoitellaan.
Eri kohderyhmille toimivat eri jutut. Tämän vuoksi on ensisijaisen tärkeää tuntea yrityksen kohderyhmä. Eläkeikää lähestyville arvokkaille perheyritysten johtajille eivät ehkä toimi samat kikat, kuin vaikka nelikymppisille sähköurakoitsijoille.
Koskaan ei kannata aliarvioida asiakasta. Jos kaljahana on toiminut viimeiset kaksikymmentä vuotta, ei se tarkoita, ettei voisi välillä kokeilla jotain muuta. Tämä osoittaa, että asiakkaita arvostetaan ja heidän vuokseen ollaan valmiita näkemään vaivaa. Asiakas tuntee itsensä tärkeäksi.
Asiakaslahjoilla voidaan myös tuoda esille yrityksen arvomaailmaa ja samalla vaikuttaa kävijöiden kokemukseen yrityksestä. Jos vuosien ajan on jakanut messuilla heijastimia, kyniä, suklaata etc., voisiko ensi kerralla kokeilla jotain muuta? Näin kestävän kehityksen aikakaudella esim. muovitavaroiden jakaminen saattaa tehdä jopa hallaa yrityksen imagolle. Varsinkin, jos ekologisuus on asia, jota yritys tuo esille omassa arvomaailmassaan.
Nykyteknologia mahdollistaa myös uusia ratkaisuja kävijäkokemukseen liittyen. Esim. liidien keruuseen, messuvieraiden osallistamiseen ja tuote-esittelyihin löytyy erilaisia vaihtoehtoja ja niitä tulee koko ajan lisää.
Onko sinun yrityksesi kävijäkokemus messuilla kunnossa?
Mitä sinä haluat, että asiakas ajattelee sinusta messujen jälkeen?